PROJEKTY
Naukowa ekspedycja w Gminie Bochnia
Szkoła Podstawowa w Gawłowie
Ogólnym celem projektu jest podniesienie jakości procesu kształcenia i wzmocnienia atrakcyjności oferty edukacyjnej Szkoły Podstawowej w Gawłowie. Poprzez organizację zajęć wyrównawczych, zajęć rozwijających zainteresowania uczniów, przeprowadzenie szkoleń dla kadry nauczycielskiej i doposażenie szkoły w nowoczesne pomoce dydaktyczne zostanie podniesiony poziom kształcenia. Uczniowie rozwiną swoje kompetencje kluczowe, umiejętności uczenia się, zwiększą kreatywność co w znacznym stopniu ułatwi im zdobywanie dalszego wykształcenia i radzenia sobie w dorosłym życiu.
Celem szczegółowym projektu jest rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów (zajęcia: ICT,
matematyczno-przyrodniczych, kreatywności, innowacyjności, praca zespołowa, rozwijanie zindywidualizowanego podejścia do ucznia, szczególnie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz rozwijanie kompetencji uczniów niezbędnych na rynku pracy).
W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące zadania:
Zajęcia wyrównawcze
Zajęcia wyrównawcze z matematyki dla uczniów klas I-III -2 grupy (od 3 do 8 osób) 2 godz. w tygodniu
Zajęcia wyrównawcze z matematyki dla uczniów klas IV-VI -2 grupy (od 3 do 8 osób) 2 godz. w tygodniu
Celem zajęć jest wyrównywanie umiejętności i utrwalenie materiału z matematyki tak, aby uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w lekcjach oraz potrafił wykorzystać wiedzę matematyczną do rozwiązywania problemów z życia codziennego
W ramach zajęć doskonalona jest:
- sprawność rachunkowa (cztery działania arytmetyczne, kolejność wykonywania działań),
- umiejętność logicznego myślenia i rozwijanie pamięci,
- zdolność samodzielnego rozwiązywania prostych zadań, wyrabianie nawyku korzystania z różnych źródeł informacji,
- umiejętność czytelnego przedstawiania sposobów rozwiązywania zadań i podawania wyników,
- kształcenie myślenia i jasnego formułowania odpowiedzi,
- umiejętność sprawnego posługiwania się i korzystania z kalkulatora, różnych programów komputerowych
Zajęcia rozwijające:
2 grupy zajęć przyrodniczych dla klas I-III Tropiciele
2 grupy zajęć przyrodniczych dla klas IV-VI Odkrywcy
Zajęcia przyrodnicze mają na celu przeprowadzanie prostych doświadczeń, eksperymentów i obserwacji. Kształtowanie umiejętności stawiania hipotez i sprawdzania ich prawdziwości. Zaciekawienie uczniów zachodzącymi zjawiskami w otaczającym ich świecie. Poznawanie przyrody w aktywnym działaniu z elementami zabawy i przeżywania. Rozwijanie pozytywnych emocji i twórczego myślenia. Uczniowie potrafią bezpiecznie przeprowadzić proste doświadczenia i eksperymenty. Metody pracy jakie są stosowane to działania praktyczne, praca w grupie, techniki pamięci, gry i zabawy, eksperyment, hodowla roślin i zwierząt.
Zajęcia również przybierają inne formy pracy np.:
- a) realizacja projektów edukacyjnych,
- b) wydarzenia w szkolne o charakterze edukacyjnym np. festiwale nauki, konkursy,
- c) warsztaty na przerwie,
- d) wycieczki szkolne ( instytucje o charakterze edukacyjnym, muzea)
Zajęcia odbywają się oprócz pracowni przyrodniczej również w pracowni komputerowej, minimum raz w miesiącu. Dla każdej z grup został opracowany szczegółowy program zajęć z wykorzystaniem materiałów, scenariuszy, które są produktami już zrealizowanych projektów EFS.
Tematy projektów do realizacji:
Pogoda
Las
Woda
Opisuję, obserwuję.
Hodowle roślin, zwierząt.
Podróż po wszchświecie
2 grupy zajęć matematycznych dla klas I-III Kuźnia Talesa
1 grupa zajęć matematyczno-technicznch Studio projektu
Celem zajęć rozwijających z matematyki jest :
- rozwijanie matematycznej wiedzy, rozbudzanie naturalnej aktywności, twórczego myślenia,
- stwarzanie uczniom możliwości do osiągania sukcesów, uzmysłowienie uczniom roli jaką pełni matematyka w życiu codziennym.
Zajęcia wdrażają do rozwiązywania problemów matematycznych, praktycznego stosowania zdobytej wiedzy w sytuacjach konkretnych (ważenie, mierzenie, kupowanie i płacenie, wskazania zegara, termometr, kalendarz), pokazują jak radzić sobie w sytuacjach życiowych wymagających obliczania działań matematycznych. Ciekawe, aktywne zajęcia motywują do nauki, kształtują pozytywne nastawienie do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postaw dociekliwości. Na zajęciach są stosowane różne metody i formy pracy. Jest to praca w grupie, praca projektem, gry i zabawy z wykorzystaniem programów komputerowych. Przez cały czas projektu będzie prowadzona matematyczna liga zadaniowa. Na koniec projektu zostanie przeprowadzony konkurs matematyczny o tytuł EU-geniusza. Zajęcia będą się odbywać oprócz pracowni matematycznej również w pracowni komputerowej, minimum raz w miesiącu. Dla każdej z grup został opracowany szczegółowy program zajęć z wykorzystaniem materiałów, scenariuszy, które są produktami już zrealizowanych projektów EFS.
Tematy projektów do realizacji:
Matematyka w sklepie
Matematyka na poczcie
Matematyka w przyrodzie
Matematyka w architekturze
Zabawa figurami
Łyk statystyki
Projektujemy pokój
2 grupy zajęć informatycznych – Net Klub
Zajęcia informatyczne mają na celu rozwijanie u uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem IT. Uczniowie poznają graficzne programy komputerowe GIMP, Inkscape, „Silk”. Rozpoczną też zajęcia programistyczne o charakterze rozwijającym z programowania w środowisku „Baltie ” Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej.
Zajęcia wyrównawcze oraz rozwijające nawiązują do wcześniej realizowanych projektów EFS „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Gminy Bochnia” oraz ,,Dobry start kluczem do przyszłości”.
Nauczyciele na zajęciach będą wykorzystywać zakupione w tych projektach pomoce jak i wykorzystają opracowane scenariusze zajęć.
Konkursy , które zostaną przeprowadzone w trakcie projektu:
Liga zadaniowa
Konkurs matematyczny o tytuł Eu-genusza
Konkurs przyrodniczy – Nasze obserwacje
Konkurs na eksperyment przyrodniczy
Konkurs informatyczny
Organizacja Festiwalu Nauki
Wyjazdy : Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
Muzeum Inżynierii w Krakowie
Ogród Botaniczny w Krakowie
Ogród ZOO w Krakowie
Naukowa ekspedycja w Gminie Bochnia
Klasa VII Szkoły Podstawowej w Gawłowie oraz II i III gimnazjum
Ogólnym celem projektu jest podniesienie jakości procesu kształcenia i wzmocnienia atrakcyjności oferty edukacyjnej Gimnazjum w Gawłowie. Realizacja zajęć projektowych wpłynie na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów, wzmocni wszechstronny i harmonijny rozwoju gimnazjalistów ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji kluczowych w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technologii informacyjnej. Celami szczegółowymi projektu będzie wyrównywanie wiedzy i umiejętności uczniów, którzy mają trudności w nauce oraz stymulowanie i ujawnianie różnych uzdolnień i zainteresowań uczniów. Poprawa kompetencji kluczowych wśród uczniów. Podniesienie atrakcyjności oferty edukacyjnej poprzez umożliwienie im korzystania z nowoczesnych środków multimedialnych oraz zmianę metod pracy z uczniem – skuteczniejszych niż tradycyjne. Podniesienie efektywności nauczania jest elementem niezbędnym do poprawy poziomu edukacji uczniów, polepszenia ich wyników na egzaminach zewnętrznych oraz uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej szkoły.
Niezbędne jest też polepszenie bazy dydaktycznej i wyposażenia szkoły w sprzęt i urządzenia przydatne w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. Przede wszystkim dotyczy to pracowni przedmiotowych, by możliwa była praca z uczniem oparta o metodę eksperymentu.
Poprzez organizację zajęć wyrównawczych, rozwijających, szkolenia dla nauczycieli i uzupełnienie bazy dydaktycznej zostanie stworzona możliwość uzupełnienia, poszerzenia i przypomnienia wielu zagadnień z podstawy programowej dla uczniów z trudnościami w nauce. Uczniowie zdolni będą mogli rozwijać swoje zainteresowania . Będą to zajęcia służące lepszemu przygotowaniu uczniów do dalszych etapów kształcenia i poruszania się na rynku pracy, w obszarach obejmujących m.in.:
kształtowanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, rozbudzanie kreatywności i innowacyjności, przełamywania barier i ograniczeń wynikających z niepełnosprawności lub z zaburzeń rozwoju, wyrównywania ich szans edukacyjnych. W celu poszerzenia umiejętności uczniów w technikach IT powstanie platforma edukacyjna do porozumiewania się uczniów z nauczycielami w czasie realizacji zadań projektu.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Zajęcia dla uczniów z problemami w nauce, uczniowie uzupełniają podstawowe braki w nauce i umiejętnościach, są motywowani do nauki.
2 grupy z matematyki (od 3 do 8 osób) 2 godziny w tygodniu
1 grupa z chemii (od 3 do 8 osób) 2 godziny w tygodniu
1 grupa z fizyki (od 3 do 8 osób) 2 godziny w tygodniu
Zajęcia rozwijające będą prowadzone w bloku zajęć Centrum Wspierania Aktywności Uczniów.
Zajęcia dla szczególnie uzdolnionych i zainteresowanych zdobywaniem dodatkowej wiedzy i umiejętności. Prowadzone są metodami aktywnymi, zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe z dziedziny nauk matematyczno-przyrodniczych, przygotowują uczniów do praktycznego wykorzystywania wiedzy z wykorzystaniem gier edukacyjnych i programów multimedialnych. Zajęcia doskonalą umiejętności sprawnego posługiwania się komputerem i TI. Wyzwalają aktywność twórczą uczniów. Zajęcia umożliwiają też uczniom zdobywanie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości. W czasie zajęć młodzież uzyskuje niezbędne informacje dotyczące mechanizmów działania wolnego rynku i stosowania ich w praktyce. Poznają zagadnienia ekonomiczne, sposoby i metody prowadzenia działalności gospodarczej. W celu uzyskania jak najlepszych efektów w CWAU program zajęć będzie realizowany przez 6 nauczycieli przy 5 grupach zajęć rozwijających. 6 nauczyciel to nauczyciel informatyki, który będzie nauczycielem wspomagającym przy zajęciach w pracowni informatycznej. Do komunikowania się między nauczycielami i uczniami zostanie stworzona platforma e-lerningowa.
GEOGRAFIA W WYMIARZE MULTIMEDIALNYM
1 grupa (od 3 do 8 osób) 3 godziny w tygodniu
Celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań uczniów – zainteresowań z zakresu geografii.
Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi uczniów, wyzwalającymi w nich inicjatywę działania. Zajęcia przyczynią się także do rozwoju u uczniów kompetencji kluczowych z zakresu ICT. Zajęcia będą się odbywać w pracowni komputerowej (minimum raz w miesiącu).
EKSPERYMENTALNA BIOLOGIA
1 grupa (od 3 do 8 osób) 3 godziny w tygodniu
Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne z biologii odbywają się z uczniami zainteresowanymi przedmiotem i służą ogólnemu rozwojowi, dając im możliwość rozbudzenia zainteresowań i rozwijania talentów. Organizacja i przebieg tych zajęć różni się od typowych zajęć lekcyjnych. W pracy z uczniami wykorzystywane są metody praktyczne – doświadczenia, eksperymenty, obserwacje, pomiary. Uczniowie prowadzą obserwacje mikroskopowych komórek z wykorzystaniem gotowych preparatów jak i wykonanych samodzielnie. Zajęcia odbywają się w pracowni przyrodniczej, pracowni komputerowej , jak również w terenie. Uczestnicy poznają pospolite gatunki roślin i wykonają zielniki.
Główne cele zajęć to:
– rozwijanie zainteresowań biologicznych
– poznawanie różnorodności organizmów
– rozwijanie umiejętności samodzielnego poznawania świata przyrody.
Na zajęciach szczególną uwagę będzie się zwracać na samodzielną pracę uczniów np.
– doskonalenie technik mikroskopowania
– wykonywanie świeżych preparatów mikroskopowych
– prowadzenie doświadczeń biologicznych.
– formułowanie problemu badawczego, stawianie hipotezy badawczej i jej weryfikacja.
– interpretowanie danych uzyskanych w wyniku doświadczeń.
– prowadzenie obserwacji przyrodniczych i formułowanie wniosków.
– prowadzenie obserwacji czynności życiowych organizmów.
– kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego i budzenie szacunku do przyrody. Zajęcia będą prowadzone metodami aktywizującymi uczniów, wyzwalającymi w nich inicjatywę działania.
CHEMIA WOKÓŁ NAS
1 grupa (od 3 do 8 osób) 3 godziny w tygodniu
Na zajęciach uczniowie zapisują w postaci wzorów i równań reakcje chemiczne, rozwiązują zadania rachunkowe oparte na podstawowych prawach chemicznych w odniesieniu do sytuacji z życia codziennego, wykonują modele wybranych związków chemicznych. Przygotują i wykonają proste doświadczenia chemiczn , które będą miały na celu nauczenie terminologii i metod laboratoryjnych. Wszystkie doświadczenia w atrakcyjnej formie wprowadzą pojęcia z zakresu chemii, dzięki czemu nauka stanie się ciekawą zabawą .Nie zabraknie też „Chemii na wesoło” – czyli gier dydaktycznych, kalamburów, rebusów i programów komputerowych.
FIZYKA Z ASTRONOMIĄ czyli KLUB FENIKSA
1 grupa (od 3 do 8 osób) 3 godziny w tygodniu
Celem zajęć jest rozwijanie zainteresowań uczniów – zainteresowań z zakresu fizyki. Zajęcia dostarczają uczniom wiedzy na temat ciekawego i efektywnego spędzania czasu wolnego wśród doświadczeń z fizyki. Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi uczniów, wyzwalającymi w nich inicjatywę działania. Zajęcia przyczynią się także do rozwoju u uczniów kompetencji kluczowych z zakresu ICT. Zajęcia będą się odbywać w pracowni fizycznej, Szkolnym Obserwatorium Astronomicznym oraz pracowni komputerowej (minimum raz w miesiącu).
MATEMATYKA W ŻYCIU CODZIENNYM
1 grupa (od 3 do 8 osób) 3 godziny w tygodniu
Celem zajęć jest rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań matematyką, wyszukiwanie młodych talentów i opieka nad nimi, rozwijanie indywidualnych uzdolnień, poszerzanie i pogłębianie wiedzy matematycznej ucznia, budzenie zainteresowań w kierunku pracy naukowo – badawczej, rozwijanie wyobraźni geometrycznej, przestrzennej i dynamicznej, nabywanie umiejętności wykorzystywania komputera do wyszukiwania ciekawych informacji, pokazywanie użyteczności matematyki w otaczającym nas środowisku, wdrażanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, doskonalenie sprawności rachunkowej.
W tym celu uczniowie będą pracować metodą projektu realizując kilka tematów wiodących na zajęciach:
Moje przedsiębiorstwo
A może giełda?
Szachy czy to tylko gra?
Dla każdej z grup zostanie opracowany szczegółowy program zajęć z wykorzystaniem materiałów, scenariuszy, które są produktami już zrealizowanych projektów EFS.
Konkursy do przeprowadzenia w ramach projektu:
Matematyczny
Fizyczny
Biologiczny
Chemiczny
Informatyczny
Festiwal Nauki
Wyjazdy : Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
Muzeum Inżynierii w Krakowie
Ogród Botaniczny w Krakowie